Årsmöte

Skara stifts kyrkosångsförbunds årsmöte hålls i mars varje år. Vi försöker lägga årsmötet ute hos någon av våra anslutna körer. Ibland ordnar vi även någon programpunkt utöver årsmötesförhandlingarna, vilket kan vara en föreläsare, någon sång-/musikpedagog eller liknande. Vill ni ha besök av oss och hjälpa till att arrangera vårt årsmöte så får ni gärna höra av er.

Årsmöte 10 mars 2018

Den 10 mars samlades ett 60-tal personer för att vara med på vårt årsmöte. I år gick det av stapeln i Larv, eftersom vi fått en inbjudan från körerna i Larv. Dagen startade med en morgonbön i Larvs kyrka. Det var vår ordförande Emanuel Carlsson som höll i morgonbönen och Larvs kyrkokör och gospelkör medverkade med flera härliga sånger. Efter förflyttning till församlingshemmet så inleddes årsmötesförhandlingarna. Som ordförande och sekreterare för mötet fungerade Emanuel Carlsson och Karin Ekenvi. Efter genomförda val kunde vi konstatera att Emanuel Carlsson sitter kvar som ordförande och Karin Ekenvi som sekreterare. Som förbundsdirigenter verkar nu Kerstin Lundh, Annika Lagerquist och Erik Nyberg (nyval). Förutom Erik N som ny förbundsdirigent så invaldes ytterligare två nya ledamöter i styrelsen, nämligen Charlotte Eklund, Ardala, och Assia Miteva, Tidaholm.

Emanuel C och Karin E

Annika Lagerquist informerade om förbundsdirigenternas tankar om att starta en stiftsungdomskör. Alla tyckte att det lät spännande och att de absolut skall arbeta vidare med detta. Det informerades även om kommande aktiviteter vilket först är en repris på vår populära kördag med Simon Ljungman, den 7 april. Det blir sedan ett musikläger för barn och ungdomar i Hjo den 16-20 juni och 6-12 augusti är det dags för Ljungskile körvecka.

Reibjörn Carlshamre

Efter årsmötesförhandlingarna så var det dags för nästa programpunkt, då domkyrkoorganist Reibjörn Carlshamre, Skara, pratade om sitt musik-skapande på temat "Bejaka din inre tonsättare". Han berättade om hur han fått ideer och uppslag till en del av det han skapat. De närvarande fick vara med och sjunga ett antal sånger, då man verkligen fick se bredden av det han gjort. Han berättade om några av sina olika "projekt", bl.a. att han tonsatt många av Atle Burmans dikter. Han berättade om sitt jobb med ett antal häften som heter ”Godhet och nåd” där han satt ihop psaltarpsalmer för hela kyrkoåret på ett fiffigt sätt så att alla texter kan varieras ihop med ett antal olika melodislingor helt fritt. Vidare berättade han att på senare tid har han börjat skriva musik tillsammans med textförfattare Susanna Venetvaara, Skara. De har bl.a. skapat ett antal sånger på temat nåd. Dessa sånger återfinns i häftet "En tråd av nåd” och innehåller 13 sånger där man även hittar förslag till mellantexter för att utforma en musikgudstjänst. Man kan bara konstatera att en del människor verkar som gjorda för att skapa musik!

Sång

Dagen avslutades med ett stort tack till Reibjörn för hans underhållande program samt ett stort tack till Karin Ekenvi med körer i Larv, som tog så väl hand om oss och hjälpte till med fika och god mat!