Årsmöte

Skara stifts kyrkosångsförbunds årsmöte hålls i mars varje år. Vi försöker lägga årsmötet ute hos någon av våra anslutna körer. Ibland ordnar vi även någon programpunkt utöver årsmötesförhandlingarna, vilket kan vara en föreläsare, någon sång-/musikpedagog eller liknande. Vill ni ha besök av oss och hjälpa till att arrangera vårt årsmöte så får ni gärna höra av er.

Årsmöte 2024

Den 23 mars hölls vårt årsmöte i Sankt Johannes kyrka i Skövde. Vår ordförande, Emanuel Carlsson, höll i förhandlingarna med vår sekreterare Karin Ekenvi vid sin sida.

Årsmöte SSK
Styrelsen omvaldes i sin helhet förutom att Erik Nyberg avsagt sig uppdraget som förbundsdirigent. Det blir alltså en ny förbundsdirigent i form av Reibjörn Neander. Dessutom har vi ju Annika Lagergren och Kerstin Lundh sedan tidigare. Erik avtackades således för sina år som förbundsdirigent.

Erik Nyberg avtackas
Per Larsson, som sitter som vice ordförande i Sveriges kyrkosångsförbund, föredrog frågan om ett ev. namnbyte. Vår riksorganisation, Sveriges kyrkosångsförbund, har beslutat att byta namn till "Kyrkosångsförbundet i Svenska kyrkan" från och med 2025, och det finns önskemål om att delförbunden följer med och byter enligt samma princip. Vi skulle alltså bli "Kyrkosångsförbundet i Skara stift". Eftersom vi bara var ett 30-tal personer på årsmötet, dvs en ganska liten del av våra ca 3500 körsångare i förbundet, så beslutades att mötet föreslår ett namnbyte, men att det slutgiltiga beslutet skjuts upp till nästa årsmöte.

Efter lunchmusik av Lasse Hagström bjöd förbundet på lunch, sedan blev det ett pass med körpedagog Lars Lind, Sundsvall, tillika förbundsdirigent i Sveriges kyrkosångsförbund. Han pratade bl.a. om "Anti-aging" av rösten, vilket enligt honom börjar redan i tidig ålder. Vi fick tips och provade en del övningar.

Lars Lind
Han berättade även om sitt projekt att få in mer män i våra körer. Han har bl.a. startat körkurser för enbart män i Sundsvall, vilket gjort att de sedan går vidare till bl.a. blandade körer. Spännande att höra.

Körsångarna övar
Efter avslutat pass så tackades Lars Lind med bl.a. en av våra nya 100-årskassar. Vi firade alltså 100 år som körförbund förra året men eftersom vårt riksförbund fyller 100 år nästa år, så har vi beslutat att lägga vårt firande 2025 också. Vi återkommer om det.

Lars Lind
Tack alla körsångare som kom till vårt årsmöte!

Inställningar för samtycke
Marknadsföring